Summa sidvisningar

söndag 11 december 2011

Farlig Förbindelse


Igår kväll såg vi filmen Farlig förbindelse från 1987. Jag såg den på bio 1987, då jag var 18 år. Det är enda gången jag har varit på bio och publiken har skrikit högt av rädsla i salongen. Det var förstås en i en av slutscenerna. 
1987 hade jag ingen förståelse alls för att Dan kunde falla för Alex, när han hade en så vacker fru. Nu 24 år senare inser jag att det skulle kunna hända. Män tänker inte alltid med huvudet.
Filmen står sig bra fortfarande. Den är lika otäck, även om jag inte blev lika överraskad denna gång, eftersom jag visste vad som skulle hända. Dessutom har man blivit så van vid "överraskningsscener" på film, att just den scenen som fick folk att skrika högt, inte skulle kunna skrämmas på samma vis idag.
Glenn Close gör ett oförglömligt porträtt av en instabil kvinna som blir helt besatt av en gift man. Otrohet känns inte lockande efter att man sett denna film. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar