Summa sidvisningar

onsdag 12 juni 2013

Favoritväxt i juni

Jag har gått runt i min trädgård för att välja ut en favoritväxt just nu. Jag har beslutat mig för Akleja. I år är första året jag har Aklejor som blommar i min trädgård.
Jag förkultiverade frön förra våren som blev små plantor som jag satte ut, men de blommade inte. Kanske det är dom som blommar i år?
Men jag tror att de jag satte i år blommar också, för jag har fler sorter än jag minns att jag sådde.
De här lila har jag i och för sig sett växa vilt i omgivningen, så de kan ha självsått sig.
Fler favoritväxter kan ni se hos Anna Vattenkanna.

9 kommentarer:

  1. Aklejor är så trevliga. De gör lite som de vill men alla korsningar brukar ju bli vackra. Kul du vill vara med i utmaningen!

    SvaraRadera
  2. Har några ljusrosa och några lila som smugit sig in i trädgården alldeles av sig själva. Sen har jag en gammelrosa rufsig sak, en Nina Barstow, som inte visat sig på ett par år. Men i år har den dykt upp igen - riktigt trevligt även om färgen kanske inte riktigt är i min smak!

    SvaraRadera
  3. Ja dom är sååååå fina, en av mina favoriter. Fast min finaste akleja ser riktigt risig ut i år. Bra val tycker jag. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Aklejor är ju lite av det absolut vackraste. Har inga i vår trädgård, MEN det ska det bli ändring på ;-)

    e-kram Tatjanis

    SvaraRadera
  5. Aklejor är så underbara och det bästa är att när de väl etablerat sig så sprider de sig lite lagom fort. Du kommer att få njuta av dem i många år framöver! Tänk på att samla ihop frön när frökapslarna mognat och sprida ut dem lite här och var, du behöver inte vänta till nästa år och förkultivera utan sprid ut dem direkt!

    SvaraRadera
  6. Aklejor är så fina och ofta trivs de på platser där inga andra växter vill stå
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Den mörka på tredje bilden har en otroligt vacker färg. Håller med om att aklejor är vackra, formen är så fin!
    Kul att det kommer fler och fler för dig, hoppas det blir ännu fler nästa år :)
    /Linda

    SvaraRadera
  8. Aklejor är så fina, och dessutom verkar de trivas lite varstans, inga kinkiga växter, och det gillar jag. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  9. Visst är aklejor underbara och de finns i så många färgställningar. Fina bilder vi fick njuta av.

    SvaraRadera