Summa sidvisningar

tisdag 21 februari 2012

Semlor!

Idag har jag ätit semlor! Två stycken. En på jobbet och en hembakad ikväll. Det betyder att jag har ätit fyra semlor i år. För sexton år sedan när jag väntade Ida och vi bodde i Östersund, då åt jag cirka 40 semlor från nyår till 23:e februari. Fredrik och jag åt en till två semlor om dagen i två månaders tid. Jag var fullständigt galen i semlor då, så man kan säga att Ida är gjord av dem. Vi köpte dem på Wedemarks.

Nu föredrar jag hembakade semlor. Här är favoritreceptet:

16 bullar
75 g smör
3 dl mjölk
3/4 dl socker
1 krm salt
2 tsk kardemumma
25 g jäst
1 ägg
ca 9 dl vetemjöl
1 1/5 tsk bakpulver
1 ägg att pensla med

Smält smöret. Häll i mjölk och låt den bli fingervarm. Tillsätt socker, salt och kardemumma. Smula i jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt ägget och det mesta av mjölet uppblandat med bakpulvret. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk 40 min. Ta upp degen och dela den i 16 bitar. Rulla bullarna runda och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa i 30 min. Pensla med ägget och grädda i 225 grader i ca 8-10 minuter. Låt bullarna svalna.

Under tiden mal man 1,5 dl mandel i en matberedare. Blanda med 1,5 dl socker och späd med 1 dl mjölk. Vispa 3 dl vispgrädde.

Skär ett lock av bullarna och gröp ur dem en aning. Fyll i mandelmassa i bullarna och toppa med vispgrädde. Lägg på locket och sikta lite florsocker över semlan.

Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar