Summa sidvisningar

tisdag 15 mars 2011

Hälsobullar

Idag har jag bakat bröd. Jag provar gärna nya recept, men ett som jag ständigt återkommer till, är detta från min gamla hemkunskapsbok.
Hälsobullar-12 st
25 g margarin
2 dl mjölk
25 g jäst
1 kryddmått salt
1 msk sirap
3 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1/2 dl rågflingor
1/2 dl krossad råg

Gör så här

1 Smält margarinet i en rostfri skål.
2 Häll i mjölken och värm den fingervarm.
3 Smula ner jästen.
4 Tillsätt salt och sirap.
5 Tillsätt vetemjöl, rågsikt, rågflingor och den krossade rågen och arbeta ihop degen.
6 Ställ degen att jäsa i 10 min under bakduk.
7 Sätt ugnen på 225 grader
8 Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig och slät.
9 Forma 12 bullar.

10 Låt bullarna jäsa ca 30 min med bakduk över.
11 Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.


När de är nygräddade och lite varma tycker jag att de är goda som de är, med ett glas kall mjölk till.
Ikväll är de här sköna damerna tillbaka i rutan! Den här kokboken fick jag i julklapp av min kära syster för några år sedan. Det finns en del trevliga recept i den och jag älskar att titta på bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar