Summa sidvisningar

torsdag 24 november 2011

Happy Thanksgiving!

I kväll har vi firat Thanksgiving med kalkonmiddag. Vi kom på att vi har många saker att vara tacksamma för.
Min kalkon vägde 4,5 kilo.

Jag stoppade den med 1 gul lök hackad och brynt, en näve katrinplommon, 3 äpplen i klyftor, 1 dl glutenfritt ströbröd, farinsocker, smör,salt och svartpeppar. Sedan fick den ligga i ugnen 3,5 timmar i 180 grader. Jag hällde på lite vatten efter en stund och öste fågeln med det några gånger under stektiden.

Jag gjorde potatismos på hälften mjölig potatis och hälften sötpotatis.

Såsen gjorde jag på skyn, kalvfond, sherry, en skvätt grädde och majzena redning.
Hela familjen tyckte att det blev jättegott! Vi drack julmust till. Jag hade nästan glömt hur gott det är med julmust.

Jag håller på att packa upp julsaker som legat nerpackade i kartonger i två år, eftersom vi har byggt hus och inte haft någonstans att pynta. Jag vet knappt vad jag har för julpynt. Olle hittade det här söta lammet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar