Summa sidvisningar

söndag 13 november 2011

Tjälknul till Far

Idag har barnen firat Fredrik med en fin skjorta på Fars Dag. Skjortan köpte vi på den trevliga butiken Carl-Otto, den var av märket Boomerang. Hos Carl-Otto får man alltid bästa service och skjortan visade sig sitta perfekt.
Fredrik och jag fick oss en lång härlig höstpromenad med hundarna. Naturen har sin speciella skönhet i varje årstid. Det är det jag uppskattar allra mest med att bo där vi bor.
Till middag åt vi Tjälknul, potatisgratäng och grekisk sallad. Till efterrätt åt vi mörk choklad från Lindt.

Tjälknulen gjorde jag förstås på älgkött. Det var enkelt. Igår kväll innan jag gick och lade mig satte jag in den frysta älgsteken i ugnen i ca 80 graders värme. Där fick den ligga tills jag vaknade i morse. Då kokade jag en lag med 1 liter vatten, 1 dl salt, lite svartpeppar, 15 krossade torkade enbär, ett smulat lagerblad och en tesked socker. Lagen fick koka ca fyra minuter, sedan fick den svalna lite innan jag lade steken i en bunke och hällde lagen över. Steken fick ligga i lagen i kylskåpet under dagen och till kvällen skar jag upp den i skivor. Det blev jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar