Summa sidvisningar

måndag 2 januari 2012

Ömsesidigt beroende

Idag funderar jag vidare kring boken Att leva och verka till 100% av Stephen R Covey. Covey menar att oberoende är överskattat i vår kultur. Det är visserligen viktigt att utvecklas från beroende till oberoende. Att vara beroende innebär att inte kunna stå på egna ben. Men att vara Ömsesidigt beroende menar Covey är en högre grad av mognad än oberoende.

"Ömsesidigt beroende är ett val som endast oberoende människor kan träffa. Om jag erkänner mig vara ömsesidigt beroende i fysisk bemärkelse, är jag skicklig och självständig men inser samtidigt att du och jag i samarbete kan åstadkomma mycket mer än jag ens i bästa fall kan åstadkomma på egen hand. Om jag erkänner mig vara ömsesidigt beroende i emotionell bemärkelse har jag god inre självkänsla men inser också behovet av kärlek, av att ge men också ta emot kärlek från andra. Om jag erkänner mig vara ömsesidigt beroende i intellektuellt hänseende inser jag att jag har behov av andra människors bästa tankar i förening med mina egna.
Som en ömsesidigt beroende människa har jag tillfälle att dela med mig av mig själv, djupt och meningsfullt, till andra och får samtidigt tillgång till de väldiga resurser och möjligheter som andra människor har att erbjuda."
Många böcker om personlig utveckling fokuserar på oberoende. Jag tycker att Covey har många kloka idéer och jag är verkligen glad att jag får uppleva ömsesidigt beroende i mitt äktenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar