Summa sidvisningar

torsdag 5 januari 2012

Supergod Svamprisotto

För ett tag sedan fick jag fina torkade Trattkantareller av min snälla mamma. I boken Vintermat av Sanna Töringe hittade jag ett bra recept att använda dem i.
Såhär gjorde jag:

Lägg Trattkantarellerna i blöt ca 30 minuter. Hacka en gul lök och fräs den i rikligt med olivolja utan att den tar färg. Häll i 3 dl avorioris och låt det fräsa med en stund. Koka under tiden upp 7,5 dl vatten med 1,5 grönskasbuljong-tärningar i en kastrull bredvid. Häll sedan lite buljong över riset och låt det koka in. Fortsätt att hälla på buljong,rör runt och låt det koka in. Häll på ett par matskedar vitt vin också. Det ska inte vara lock på grytan.

Skölj ca 200 g färska champinjoner och skiva dem. Fräs i olivolja tillsammans med finhackad vitlök. Hacka Trattkantarellerna grovt och blanda ner dem i risotton. Risotton ska få en fin konsistens. Det tar ca 18 minuter. Blanda ner riven Parmesanost, salta och peppra.
Servera Risotton tillsammans med vitlökschampinjonerna, mums! Jag har nästan blivit beroende av den här Risotton. Har gjort den flera gånger nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar