Summa sidvisningar

torsdag 20 september 2012

Glutenfria äppelmuffins

Jag har bakat äppelmuffins på äpplen från mammas trädgård. De fina formarna hade min snälla syster med sig till mig från USA. Det fungerade perfekt att baka i dem!

Glutenfria äppelmuffins:             12 st

100 g smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
3,5 dl glutenfri fin mjölblandning
1,5 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 krm salt
100 g mandelmassa
några äpplen i skivor
1 tsk kanel

1. Smält smöret och låt svalna något.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Rör ner mjölk och smör.
3. Blanda mjöl, fiberhusk, bakpulver och salt. Rör ner det i smeten och riv ner mandelmassan.
4. Fyll muffinsformarna till hälften.
5. Skala äpplena och skär dem i skivor. Blanda med kanel. Tryck ner några äppelskivor i varje muffins.
6. Grädda dem mitt i ugnen i 200 grader i 12-14 minuter eller tills de fått fin färg.
Såhär ser äppleträden ut hos mamma.
En annan sorts äpplen.
Plommon.
Och päron. Det var bara att plocka när vi var där i helgen. Härligt!

1 kommentar:

  1. Det receptet ska jag skriva av.Har en syster som inte tål Gluten.Så jag tänkte baka till henne och ta med.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera