Summa sidvisningar

torsdag 7 juli 2011

Enkla goda frukostfrallor

Godmorgon!
Dom här frallorna gillar mina barn. De är enkla att baka. Jag använder ett recept ur min gamla hemkunskapsbok.

Ingredienser: 
4 dl fingervarmt vatten
4 msk olja
1 tsk salt
1 pkt jäst
ca 1 liter vetemjöl
vallmofrön

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål.
3. Smula i jästen.
4. Tillsätt mjölet.
5. Arbeta degen.
6. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
7. Låt degen jäsa 15 min under bakduk.
8. Förbered en plåt med bakplåtspapper.
9. Gör 16 bullar av degen och lägg på plåten.
10. Låt bullarna jäsa 30 min. under bakduk.
11. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på vallmofrön.
12. Grädda bullarna 5-10 min mitt i ugnen.
Det här supersöta förklädet fick jag av min snälla syster när hon kom hem från New York. Det är från Martha Stewart Collection. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar