Summa sidvisningar

fredag 20 maj 2011

Början till en trädgård

Utsikten från min balkong denna morgon. Det är ett strålande väder, Gamlebyviken är jättevacker och poolen är på gång. Det är inte plågsamt att stiga ur sängen då.

Jag fick order om att stänga av vattnet till poolen när det var uppfyllt med 40 cm. Killarna från Folkpool var här på onsdagen. På onsdag kväll när vi gick och lade oss stängde vi av vattnet. Då var det ca 25 cm. Vi satte på vattnet igen på torsdag morgon. Vid 18-tiden på torsdagen var det uppe på 40 cm, så det tog tid!
Just nu håller vi på att förbereda marken på framsidan för grässådd. Vi har plattat till jorden och gödslat. Nu vattnar vi igenom jorden så att den ska "sätta sig". Tips för hur man anlägger en gräsmatta på våren finns på Blomsterlandet.se.
Vi har en liten slänt som delar av gräsmattan och som ramar in trädgården närmast huset. Där hade jag planer på att plantera en syrenhäck. Nu har jag ångrat mig. Jag tror att den blir för hög. Just nu är jag inne på en Spireahäck. Spirean blommar ju så vackert den här tiden! Syrener vill jag också ha, fast inte en hel häck.
Nu längtar jag efter blommor i min trädgård! Penséerna i krukor prunkar förstås.
Mina blåklintsplantor som jag drivit upp från frön, höll på att växa mig ur huset innan jag fick ut dem i stora krukor.
Några av dem fick flytta ut i min allra första lilla rabatt, tillsammans med två små Penséer som jag också sått som frön. Här är ett samtal mellan mig och Olle på väg hem från Blomsterlandet:
Olle: Mamma, jag vet vad ett frö behöver för att växa!
Jag: Jasså, vad då?
Olle: Jord, vatten  och sol.
Jag: Ja, det är allt som  frön behöver.
Olle: Nej, en sak till.
Jag: Vad då?
Olle: Kärlek!
Jag: Tror du att frön behöver kärlek?
Olle: (Bestämt) Ja, det behöver de!
Jag: Sådana frön som du behöver kärlek!
Olle: Ja, men jag är inget frö längre. Jag är en blomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar