Summa sidvisningar

torsdag 19 maj 2011

Min handväska

Jag läser en trevlig bok som heter Jag gillar inte min hals av Nora Ephron, hon som skrivit manus till När Harry mötte Sally, Sleepless i Seattle och You`ve got mail. Hon skriver ett kapitel om varför hon hatar sin handväska. Jag älskar min handväska. Förmodligen för att jag köpte den på Macy´s i New York och den är förknippad med massa trevliga minnen. Nu är den dock utsliten och praktisk har den aldrig varit.

Jag som ser mig som en ganska välorganiserad person, blev röd i ansiktet av skam när jag läste Nora Ephrons beskrivning av hur det såg ut i hennes handväska. Det kunde varit min. Alltså bet jag ihop, blundade och hällde ut innehållet på sängen: En legodörr, en pistkarta över Vemdalen, en klosax för kaniner och marsvin (vi gav bort våra kaniner och marsvin för två år sedan), massor av näsdukar (använda eller inte,vem vet?), nycklar som jag inte vet var de går, trasiga pennor, massor av påsklämmor (jasså det är därför jag inte hittar dem i köket när jag ska ha dem), årets almanacka, förra årets almanacka och så vidare.......

När det ringer i min mobiltelefon hinner jag aldrig svara för den ligger längst ner i väskan. Får jag väl tag i den råkar jag trycka av den när jag fiskar upp den. När jag ska till jobbet hinner jag nästan aldrig få tag i mitt passerkort. Jag står där och rotar i väskan tills någon annan kommer, med sitt passerkort redo och öppnar. Så mycket bortkastad tid detta rotande är!

Ett mål för den närmaste tiden är att skaffa mig en mer praktisk handväska. En med olika fack. Tillsvidare har jag rensat i min handväska från New York.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar