Summa sidvisningar

tisdag 3 maj 2011

God müsli


Oj, oj, nu har jag fullt upp! Jag håller på att skola in mig på intensivvårdsavdelningen här på sjukhuset. Jag är utbildad i intensivvård och har jobbat med det tidigare när vi bodde i Östersund. De senaste åren har jag valt bekvämare arbetstider och arbetat med dialyssjukvård istället. Nu har jag gått med på att jobba en del på intensiven i sommar.
Laddar mig själv med müsli på morgnarna.

2 dl blandade nötter
1/2 dl pumpakärnor
5 dl havregryn
5 dl dinkelflingor
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
2 krm salt
3 msk vatten
1/2 dl honung
1 dl torkade tranbär, russin och gojibär
1/2 dl torkade aprikoser

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Hacka nötterna grovt. Blanda allt utom den torkade frukten och sprid ut på en plåt.
3. Rosta i mitten av ugnen i 15 min. Rör om några gånger under tiden.
4. Låt svalna på plåt, och rör sedan ihop med den torkade frukten. Förvara i lufttät burk.

Receptet hämtat ur tidningen Laga Lätt.
Jag äter min müsli med fil och färska eller tinade, frysta blåbär. Jättegott! Fredrik äter glutenfri müsli som jag skrivit om här.
Inte nog med att jag lär upp mig på ett nytt jobb, Ida ska konfirmeras på söndag. Fredrik och jag måste med gemensamma krafter få ordning på vårt gästrum, där vi bara stuvat in kartonger och överblivna saker från flytten. Där måste vi kunna hysa gäster till helgen. Det är bara att hugga i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar